Friss topikok

Utolsó kommentek

A Momentán Társulat blogja

A Momentán Társulat tagjai: Boldoghy Borbála, Bódy Gergely, Harsányi Bence, Kiskovács Attila, Molnár Levente, Nemes Takách Kata, Simonyi Balázs, Tóth Barnabás, Várady Zsuzsi éééés a zongoránál: Pirisi Laci.

Linkblog

A RögvEsten is túl, ahol a Momentán Társulat gyúr...

2008.03.24. 01:00 Kiskovács Attila

Debrecenben volt egy fellépésünk, ahol arra kértek minket, hogy játsszunk pszichológus hallgatóknak "Játszmák a párkapcsolatban" -témára, az egykori Momentán adás alapján hosszan. Szép téma - és mindenki szívéhez közel áll. Két dolog is van, amiért megérte elvállalni (Momentán négyen: Zsuzsi, Kata, Bence, Attila).

1. Március óta nincs Momentán adás a tv-ben, amit sajnálunk is, meg nem is. Jó volt, mert kihívás, hogy a lehető legjobbat hozzuk ki a keretekből (25perc, ORTT-figyelő szeme, adásmenethez igazodás). De a kereteken belül improvizáltunk - s ha valakiknek tetszett, főként ezért. Annyira nem volt jó, mert, ha XY eljön egy estünkre, látja, hogy ott egy sokkal színvonalasabb, kreatívabb és szórakoztatóbb produkció születik, estéről estére más. Szóval vége, kalap, kabát, Momentum. Azért volt nagyon jó Debrecenben, mert élőben, nagyobb közönséggel, időkeret nélkül sokkal jobban működött a dolog -és mindig is ez volt a hipotézisem. 50 percet játszottunk, s az egészből 2 dolgot beszéltünk meg (egy gyűrű-kunyizás a lány részéről, és lesz egy megcsalás a fiú részéről). Elindult a játék, és 50 percen keresztül a közönségre és saját agytekervényeinkre hagyatkoztunk. Az is megvalósult, ami az előadásainkon, hogy "MI SEM TUDJUK, MIT TESZÜNK 5 PERC MÚLVA", amit a tévében szintén nem tudtunk véghezvinni, mert tendenciákhoz, irányokhoz, a "kerekséghez" tartani kellett magunkat. Sokkal több volt a reakció (egy-egy rezdülést, finom gesztust is vett a közönség), jobban kijött, amit a műsorban is szerettünk volna: a szélsőséges helyzeteket mutatni, s benne az általános tendenciákat. Nem volt izzadtságszagú és didaktikus, hanem jókedvű, fiatalos és provokatív - amit mindig is szerettünk volna. És ami inspirál minket, hogy máskor is csináljunk ilyet.

Tudom, hogy jobban hangzana, ha ezt egy néző írja, nem én, de hát ez mégiscsak a mi blogunk - és fenntartom, hogy ezek az én benyomásaim - lehet, hogy az egész vacak volt, udvariasságból nevettek, azért éreztük úgy hogy figyelnek és érdeklődnek, mert mögöttünk meztelen lányok táncoltak, és a végén azért adtak nagyon pozitív visszajelzést, mert pszichológusok, és nem akarták, hogy öngyilkosok legyünk...

2. Elolvastunk egy könyvet hozzá:  Eric Berne: Emberi jászmák. Ez a játszma - játék dolog régóta foglalkoztat, és annyira nem vagyok benne, hogy pszichológiailag korrekten elemezzem, de annyi biztos, hogy a játszma nagyrészt negatív, a játék pedig nagyrészt pozitív fogalom. (Az én szótáramban biztosan). A játszma nem őszinte, mert "úgy csinálok, mintha..."  "azt hitetem el vele, hogy.... és közben magam is elhiszem". Átverem magamat és másokat, hogy biztonságban érezzem magam, vagy védjem magam, vagy szép lassan kicsináljam a másikat. Példa "Faláb-játszma": akinek falába van (valami hiányosság hátrány), mindent azzal magyaráz, hogy "hát mit is várnak attól, akinek falába van", "hogy is lennék képes én erre egy ilyen lábbal". Ezzel jól gátat szab magának, és a környezetével is elhiteti, hogy azért nem lép előre, mert ő tehetetlen ("Hogy is tudnék én 50 felett munkát találni!", "Én nem tudok mások előtt beszélni, mert gátlásos vagyok (nem vagyok színész)!", "Én nem értem a matekot, mert humán beállítottságú vagyok!". És ezt szépen elhiszi ő is és a környezete is. Elkönyvelik, sajnálják, elfogadják így. És emberünk szépen megreked a saját (vélt) korlátjánál. De volt egy ember, aki fergeteges táncos produkciókkal lépett fel világszerte - falábbal. Tudjuk, hogy van, aki ki mer állni mások elé beszélni és egyre jobb lesz benne, és sokan kapnak 50 felett munkát (és sokan nem 50 alatt). Szóval messzire vezet. És ez csak egy játszma.

Azért írtam ezt le, mert szerintem alapgondolat kicsiknek és nagyoknak. És mert rájöttem, hogy a játékaink, amiket akár gyerekekkel drámafoglalkozásokon, akár felnőttekkel céges tréningeken űzünk, nagyon alkalmasak arra, hogy kimozdítsanak számtalan rossz játszmából, napi rutinból, mókuskerékből. Hogy felfedeztessenek másik utakat, hogy megmutassák a rejtett arcokat. Tehát azért jó játszani, mert feltölt, megnyit, energetizál, szórakoztat. És szerencsések vagyunk, hogy ez a munkánk - hobbynk -függőségünk. Belemegyünk és beleviszünk másokat a játékba (homo ludens).

Egyre biztosabb vagyok benne, hogy az improvizációt és az általunk ismert módszereket minél több emberhez el kell juttatni: RögvEst, tréning, drámaóra, szakkör, workshop csomagolásban.

4 komment

Címkék: játék gondolat élmény játszma momentán

A bejegyzés trackback címe:

https://momentan.blog.hu/api/trackback/id/tr94394023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Saci 2008.03.30. 13:43:02

szerintem is sokkal színvonalasabbak az élő adások amik a komédiumban vagy a volt momban vannak. de nekem az a személyes taasztalatom, hogy a tévés előadások is nagoyn jók voltak! nekem rengeteg barátom van aki azt nézte, és csak ezért kelt fel stb. és amikor mondtam, hogy van ebből színházi előadás azért is lelkesültek, de csomószor nem megoldható nekik, hogy eljöjjenek... úgyhogy most hallgathatom a nyafogásokat, hogy kérdezzelek meg titeket, hogy az miért szűnt meg. úgyhogy megkérdezem. Miért szűnt meg? :) :(

Kiskovács Attila · http://momentan.blog.hu 2008.04.02. 11:36:20

Info a honlapon. Egyszerűen nem tudtunk megállapodni. És minden áron nem szeretnénk képernyőn lenni - bár az, mondják, hasznos. Nincs ebben túl nagy hősiesség. Egy rossz műsor többet árthat a társulatnak, sokkal többet, mint használ, ha sokan látják kicsi és nagy arcainkat. Nagyobb terveink vannak, mint az "éppmostismertség". Színházba járni meg jó, úgyhogy tv-nézés helyett / mellett itt a lehetőség: Komédium, MOM. A korán kelőknek, akik már 12h30-kor fent voltak a Momentán miatt meg hála, köszönet és kalap le! --- egyszer majd eljutunk minden háztartásba élőben. Már klónozzuk Gergőt, csak sajnos az első modell kétfejű lett, és más a hajuk. De dolgozunk.

geri 2008.04.03. 18:25:25

Egy valamit azért ne hagyjunk ki!!! A tv műsorral sokan megismerhetnek Titeket, akik amúgy soha nem hallottak volna rólatok. Én pl. 280 km-re élek Budapesttől és ha nem lett volna a műsor, nem tudok rólatok. Így meg imádom az egész társulatot és egyszer hosszas szerveszkedések után sikerült eljussak a műsor forgatására, ami életem egyik legnagyobb élménye ként maradt meg. A műsorral az egész országhoz, sőt, kicsi határon túlra is eljuthattatok.

simonyi balázs 2008.04.03. 23:50:48

Gyere el egyszer előadásra is!
süti beállítások módosítása