A társulatot továbbra is hajtja a kíváncsiság, első körben belső körben.
Társulati tag faggat társulati tagot, ki így, ki úgy, ki mélyen, ki felszínen, ki provokálóan, ki szelíden, ki élesen, ki tompán, ki keretek közt, ki szabadon, ki röviden, ki hosszan, ki viccesen, ki komolyan, ...amúgy momentánosan a TŐLÜNK - RÓLUNK interjúsorozatban.
I. rész: NTK ír Tóth Barnabásról 3 részben:
1) BARNA, A MOMENTÁN TÁRSULAT TAGJA:
Haja színe: barna
Szeme színe: barna
Keresztneve: Barna
A társulat legőszintébb, leginfantilisabb, legkíváncsibb tagja.
Balázs és Bence a legjobb barátai.
Attilával kölcsönösen porcelántárgynak tekintik egymást, finom kommunikációjuk megelőzi a repedéseket, ne adj isten a töréskárt.
Gergővel nehezen, de mosolyogva fogadják el egymás hülyeségeit.
Levente játéka nyűgözi le leginkább, kedveli a humorát.
Lacival olyanok, mint mikor két angol úr találkozik, udvariasan elcsevegnek az élet, a művészet nagy kérdéseiről.
Borival való közvetlen kapcsolatának stabil alapja ősrégi barátságuk.
Zsuzsival tisztelik egymás elhivatottságát (színház és film), életük közös pontja Linda.
NTK néha az agyára megy, de alapvetően kedvelik egymást.
2007 nyarán a rá szabott feladat tökéletes végrehajtásával kiérdemelte a társulat nő tagjaitól az „alfa hím” titulust.
Fontos neki a profizmus, de a Momentánban a szabadságot keresi.
Saját bevallása szerint, a Momentán a legzseniálisabb B terv az életére.
Sosem késik. Kedvenc játékai a „tárgyas játék” és a „furcsa társaság”.
Mindent elsöprő játékos kedv jellemzi.
Önmagát a társulat „játékmesterének” tartja és ezen kötelezettségeinek, ha kell, ha nem, eleget is tesz. Ha ő is ott van a buliban, akkor muszáj játszani.
Nem létezik olyan pillanat, mikor ne lenne kapható egy szituációs játékra.
Kedveli a társasjátékokat is, ezekben nem ismer tréfát.
Gyakran kalandoznak el a gondolatai, ezért folyton visszakérdez.
Retteg az énekléstől, de határozottan fejlődik.
Ő kezdi a legtöbb jelenetet némajátékkal, ő adja ki magából a legtöbb atmoszféra hangot (legyen az körfűrész, targonca, hidraulikus nyílászáró, neki meg sem kottyan.)
Ő az egyik, aki lélegzetelállítóan képes blokkolni egy jelenetet. (persze csak akkor, ha ez a feladat.)
Elképesztő nyelvérzékének hála, képes bármilyen nyelven meggyőzően halandzsázni.
Sokat emlegetett színpadi jelenléte: mikor a bordélyt borbélynak értette, és hosszú percekig borotvált… egy kuplerájban.
2) BARNA, A POLGÁR:
Született: 1977. Strasbourg
Végzettsége: Külkereskedelmi főiskola, Nemzetközi kommunikáció szak
Színház és Filmművészeti Egyetem, Film rendező szak.
Családi állapota: vőlegény, 2008. júliusától nős.
Pontos, fegyelmezett, elhivatott.
Fontos számára a család. Attól tart, hogy vajszívű apa lesz, bármennyire is fontos számára a szigor. Nagyban befolyásolja édesapja véleménye.
Naponta olvas nyomtatott sajtót, vagy elektronikus hírportált.
Jelenleg televíziós rendezésekből, forgatókönyvírásból, alkotói támogatásokból, és interaktív improvizációs színpadi fellépésekből tartja fenn magát. Ugyan nyomasztja az anyagi bizonytalanság, de míg lehet, nem adná fel jelenlegi életvitelét egy stabilabb egzisztenciáért.
Korábban szinkronizált, és újságot is írt, de ezeket feladta, mert jelenleg napi 10 órát dolgozik „Rózsaszín sajt” című nagyjátékfilmjének forgatókönyvén, illetve az előkészítésen.
Ha több ideje lenne, rendszeresen tenne olyan dolgokat, amik az emberiség javát szolgálják, szemben a saját érdekeivel. Például utcasöprés.
Bár a Vakok Intézetében rendszeresen olvas fel szépirodalmat, tekintve, hogy ezt szereti csinálni, nem tekinti az emberiség javát szolgáló áldozatnak.
Bár ő mindig kiviszi a popcornos zacskót a moziból, akkor is, ha tele van szemetelve, koncepciója szerint, ha mindenki hozna egy kis áldozatot, nem itt tartanánk. Rettentő pesszimista a világot illetően, legnagyobb gondnak a környezet pusztítást tartja.
Eddigi életében elkerülték a nagy tragédiák, és csalódások, de ha mégis vigaszra vágyik, barátaihoz, Simonyi Balázshoz és Harsányi Bencéhez fordul.
Tartja magát egy novellában olvasott gondolathoz: „figyelj oda kik voltak melletted karriered felmenő ágában, mert ők lesznek ott a lemenő ágban.”
A barátságot őszintébb dolognak tartja a szerelemnél, mert a szerelemben nagyobb a tét, a megfelelni vágyás, és befolyásolja a kémia.
Ennek ellenére élete egyik legnagyobb fordulópontja, egy bizonyos levél, amit Lindának, a menyasszonyának írt. Büszke rá, hogy nincsenek lelki terhei, hogy eddig nincs az életében semmi, amit megbánt volna. Boldog hogy így alakult eddigi élete, hogy sok lehetőséget kapott az élettől, és hogy megtalálta Lindát.
Elégedett, boldog, és sikeres embernek tartja magát.
Jelentés száma: 08/04/08
BARNA, A MŰVÉSZ
Szakmai adatatok: www.barnabastoth.com
Jelen beszélgetésben elsősorban Barnabást mint filmrendezőt vesszük górcső alá.
A fiatal művésszel III. kerületi házában találkoztam, hogy interjút készíthessek vele, és ezúton szeretném megköszönni, hogy időt szakított rám, bár tudom, hogy rettentő elfoglalt, hisz legújabb „Rózsaszín sajt” című nagyjátékfilmjén dolgozik éppen megfeszített tempóban. A művész nem nyilatkozott, hogy a magyar rajongók mikor láthatják a filmet az itthoni mozikban, de annyit azért sikerült megtudnom, hogy 2008 nyarára tervezik a forgatást, és francia koprodukcióban készül a mozi. Barnabás munkásságát figyelve, és a magyar filmes piacot ismerve nem lenne meglepő, ha francia országban hamarabb kezdenék vetíteni a legújabb Tóth alkotást.
Kezdjük a kezdetekkel. Hogyan lettél filmrendező?
Mivel egész életemet művészek között töltöttem, annyi művészetet szippantottam magamba és szűrtem át az egyéniségem filterén, hogy kialakult bennem egy képesség, művészet reprodukálására.
Te reprodukálsz? A művészet számodra pejoratív szó?
Nem, (kissé kényszeredett hangsúllyal) de félek ezt a szót használni, mert csak nagyon kevés dologra merem azt állítani, hogy művészet.
Zenében körülbelül 10 emberre és filmben is talán 10 emberre, az egész egyetemes filmtörténetből. Ezért aztán mikor mi magunkra mondjuk az nekem mindig egy picit vicces.
Milyen értékekkel kell rendelkeznie egy filmnek, hogy azt mondd rá művészet?
Ez nem azt jelenti, hogy jó film. Rengeteg nagyon jó film van, ami talán nem művészet.
A művészetet számomra az amit én nem tudnék megcsinálni.
Haneke olyan módon képes reprodukálni a dolgokat, ahogyan én nem.
Én biztos nem tudnám ennyire valóságosan ábrázolni a dolgokat.
Nem gondolod, hogy az is lehet művészet, ami teljesen új valóságot teremt?
De! Persze, de az valamiért rám nem hat. Az nem az én művészetem. A gyűrűk urát - ami új valóságot teremt - csak könyvben tudom befogadni.
És könyvben művészetnek tartod?
Igen.
Vannak korlátaid?
Igen. Sajnos.
Azért büszke vagy rá, hogy az művészet nem?
Persze. Én ebben médium voltam. Mint Björk. Valami adott nekem valamit - ezt a vallásosok Istennel magyarázzák, - én neuronok együttállásával. Valami létrejött.
Björk művész?
Igen (itt elhalkult Barnabás hangja) nekem ö minden. Mármint a művészetben. Mindent beárnyékol. Nem tudom miért. Nem tudom megmagyarázni. Ott valami összeszikrázott.
Inspirál! Nem csak engem! Inspirálóan bátor, és eredeti.
Te bátor vagy?
Nem. Nem, nagyon nem. De ha bátor vagyok, hasra esek. Pl.: „Me and football.” (Barnabás egy remekbe szabott alkotása, amit a kritika nem értett.)
Azok inkább emberiek, nem művésziek.
Mit jelent neked a szépség? Mennyire fontos az életedben?
Meg tudom állapítani valamiről, hogy szép de a saját műveimben félek esztétizálni.
Nem szabad, hogy az esztétika rámásszon a tartalomra. Ha ezt észreveszem egy filmben, akkor kizárom, mert nem ez a dolog érdekel.
Az IKEA bútort szeretem. Az egyszerű, tiszta formákat. A barokktól rosszul vagyok.
Határozott, és eltökélt embernek tűnsz. Sosincsenek kétségeid?
Mert még nem estem pofára.
Miközben a valóságot akarod ábrázolni?
De a magánélet, meg a filmjeim témája azért más.
Mennyire kell ezt a kettőt leválasztani egymásról?
Nagyon. Egyre inkább ezt gondolom. És azért kezd a „Rózsaszín sajt” jó lenni, mert sikerül leválasztani magamról.
Merthogy jó mesterember akarsz lenni.
Igen. „A Rózsaszín sajt” rólam szól ugyan, ezt hoztam magammal, de el kellett távolodnom magamtól, hogy meg tudjam írni.
Szeretted az egyetemet? (SZ.F.E. – rendező szak)
Gyűlöltem. Ott nem támogatták azokat a filmeket amik érthetőek. És én voltam egyedül, aki ilyen filmet akart csinálni. Magányos harcos voltam.
Szerinted hogy kéne oktatni?
Fel kéne venni 150 olyan embert, akinek van szakmai érzéke, aztán kirúgni
120-at és a maradék 30-ban lenne 1 művész. Mert művész 10 évente 1 születik.
Mi alapján rúgnád ki azt a 120at?
Hogy elkezd művészkedni.
Technikai teljesítmény alapján rostálnál?
Igen. Plánozzanak be egy filmet.
És ha ezt mind a 150 tökéletesen végrehajtja?
Akkor bent tartanám a legjobb 10et.
Ki dönti el melyik a legjobb 10?
Mindegy. Ha valakit kirúgnak de tehetséges akkor úgyis csinálja majd iskolán kívül is.
A sztoriból kell kiindulni. A sztoriból. Kötelező!
Nincsen olyan jó film, ami nem a sztoriból indul ki.
Az önkifejezés a fontosabb, vagy a valamiről beszélés?
A valamiről beszélés. Ha egy filmnek nincs története, akkor menjen a pi..ba.
(érzékeny pontra tapintottunk, a művész emelt hangon, szenvedélyesen magyaráz)
Úgy érzem, én valamiről tudok hitelesen beszélni, ami másoknak fontos lehet.
Én nem tudnék hitelesen beszélni az andalúziai cigány kissebség törekvéseiről, hogy művelődési házat hozzanak létre. De ha tudnék is, arról filmet csinálni önzés lenne.
De a szülőkről való lelki leválás közel áll hozzám, arról én sokat tudok mondani. Mert én átéltem.
És mit kell majd érezniük miután látták a filmed?
Hát hogy másoknak is van ilyen problémája. Nincsenek egyedül.
Egy film „üzenetét” nem mindig könnyű megfogalmazni. De azt hiszem egy filmnek kell, hogy legyen üzenete.
Szerinted fontos a kíváncsiság? Te mire vagy kíváncsi?
Nagyon. A legfontosabb emberi tulajdonságok egyike.
Tehát egy felforgató tragédiára vágysz?
Nem. (gondolkodóba esik) Jól vagyok. Szeretem ezt a házat. Dolgozni szeretnék. Filmezni. Utazni.
Gyerekkori dolog. Még nem tudtam írni, mikor már rajongtam Chaplinért. Úgy van a gyerekkori szekrényemre írva a neve, hogy rosszul vannak írva a betűk.
Meg mert a film a legmediatizáltabb, legpopulárisabb. És én hiú vagyok.
Fontos neked a siker?
Hát persze. Nagyon rosszul élem meg a kudarcokat.
Mi volt életed legnagyobb csalódása?
A második színész felvételi. Az földhöz vágott. Arra felkészültem, és nem.
Igen tudjuk, hogy nagyon sokoldalú vagy, de térjünk vissza a filmhez.
Franciaországban a szóbeli felvételi a „Rózsaszín sajt” alapján. Én a szóbeli vizsgákon megnyerőnek érzem magam, és mégsem kellettem ezzel a tervel.
Mi volt életedben a legnagyobb fordulópont?
Hogy a Külker elvégzése után mégis sikerült visszamentenem magam erre a pályára, talán az utolsó pillanatban.
Ezért mindnyájan hálát adhatunk.
Hatalmas lett volna az emberiség vesztesége. A filmművészeté még nagyobb.
Köszönöm az interjút, sok sikert a „Rózsaszín sajthoz” és erőt még rengeteg színvonalas alkotáshoz.
Artéria magazin – unicum rovat - phoebe
Utolsó kommentek